Varför klaga på en t-shirt helt plötsligt?

image330

Av min
vän Veronika så fick jag ett mejl med en länk till ett inlägg i Amandas shoppingblogg angående t-shirten på bilden ovan från Gina Tricot. Jag har sett i flera bloggar också där dom har skrivit om att inspirationen som självklart kommit från LV-kollektionen That's Love.

Personligen blir jag lite irriterad. Om man läser kommentarerna till Amandas inlägg så är det många som påstår att t-shirten är en kopia av LV. Enligt mig så är en kopia något om är exakt likadant något annat och GT t-shirten är ingen kopia, för om man tycker det så har man fel på synen. Om man har någon aning om hur LV-loggan ser ut så ser man lätt att det inte är någon kopia. Dessutom är inte bokstäverna i samma färger som på LV-t-shirten. Om man tycker att det är en kopia så kan man inte LV helt enkelt.

Självklart så håller jag med om att Gina Tricot inspireras väldigt mycket från designerplagg. För något år sedan fanns det ju jeans som liknade 7 for all mankinds Flynt-modell med dom gula sjuorna på bakfickorna, men Ginas sjuor var snarare liggande V:n. Det fanns ju också jeans som liknade Antik Denim's jeans. För övrigt så har det ju funnits hur många affärer som helst som har haft en väska som liknat Marc Jacobs Stam bag eller Chanels 2.55:a... Det finns hur mycket kläder som helst som är mer eller mindre kopierade, så varför blir det sånt debatterande över en t-shirt helt plötsligt.

Jag gillar min t-shirt och kommer använda den mycket. Jag är emot kopior så jag skulle aldrig ha något som var identiskt med något annat och som påstod sig vara ett märke som det inte är.

Kommentarer
Postat av: Amanda

Trist att du inte hörde av dig till mig, jag menade inget illa med mitt inlägg. Egentligen är det inte Gina-tröjan i sig jag stör mig på, utan den allt värre plagiatindustrin, som jag inte tycker att man ska gynna. Jag tycker det är trist att de gör en näst intill identisk kopia (version)eftersom jag vet att Ginas designerteam är så duktiga och borde kunna komma på något mer kreativt. =)

Postat av: Veronika

Till Tusse: Helt rätt! Jag håller me dig till fullo. =)
Till Amanda: Jag förstår helt och klart din åsikt. För plagiat är inge kul! Men t-shirten är ingen kopia.

2007-06-28 @ 16:16:01
URL: http://torie.blogg.se
Postat av: Tusse

Amanda: Det var inte ditt inlägg jag irriterade mig så mycket på, utan det var alla som kommenterat och flera påstod att det var en kopia och någon hade skrivit att den som köper t-shirten försöker ha något som dom egentligen inte har. Jag är inte ute efter att få någon att tro att jag har en Louis Vuitton t-shirt. Men jag håller med om att Gina Tricot har väldigt mycket kläder som liknar andra och istället borde komma på något eget lite oftare =)
Veronika: Bra att du håller med =)

2007-06-28 @ 18:15:02
URL: http://tusseludd.blogg.se
Postat av: Elizabet

Jag har dendär t-shirten och ÄLSKAR DEN:D vem bryr sig om den är lite inspirerad från Louis vuitton?! gillar man den så bör man ju ha den på sig:P?

2007-06-29 @ 10:41:06
URL: http://Elizabet.blogg.se
Postat av: Tusse

Elizabeth: Det har du helt rätt i tycker jag :)

2007-07-02 @ 10:37:08
URL: http://tusseludd.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback