Viktideal

image420

Idag köpte jag Expressens bilaga
Fredag och hittade artikeln om hur man fixar Jessica Albas drömkropp. Jag kom då att tänka på att i alla dom senaste tidningarna jag har köpt så har det funnits sådana artiklar om hur man ska bli fit snabbt. Det har då varit i tidningar som Solo G, Cosmopolitan och Glamour. Det finns mycket som jag har att klaga på med media. Jag är ju ute efter modereportage när jag läser dom tidningarna och tyvärr är det ju så att det är svårt att komma i alla dom kläderna som finns i dessa tidningar om man är allt för överviktig.

Det har också varit en dokumentär serie på tv3 som hette Superskinny me och handlade om att två journalister som skulle testa Hollywoods hetsbantningsmetoder för att få storlek noll. Det var hemskt att se hur humöret och deras syn på mat förändrades så mycket på dom få veckorna som dom bantade. Båda hade storlek 40 innan.

Det är så synd att det har blivit sådan fixering vid vikt. Jag är också själv lite viktmedveten, eller vad man nu ska kalla det. Jag håller på att förändra mitt liv för att bli ett nytt lättare jag, men jag har inte såna drastiska metoder och tappar inte sådär mycket vikt, så snabbt. Självklart skulle jag inte ha något emot att vara väldigt smal, men jag vet inte om jag är beredd att ge upp hur mycket som helst. Som det är nu har jag lyckats begränsa mitt godisätande till en dag i veckan och jag motionerar mycket mera än förr, så jag har lyckats tappa ca 3,5 kg. Min målvikt ligger på 51,5 kg, men det har jag fått höra är för orealistiskt. Jag tror heller inte att jag kommer lyckas gå ner så mycket i vikt, men jag kommer självklart göra ett bra försök. Just nu är jag bara väldigt stolt över att jag har kommit över mitt sockerberoende.

Men hela tanken bakom inlägget är egentligen att världen inte ser så bra ut just nu. Det var ju några dagar sedan som jag såg på nyheterna om ett förslag om att det ska bli 1 timmes idrott i skolan varje dag, vilket är bra för att förhindra fetma, som verkligen är ett stort problem, men jag tycker också att det borde finnas mer kostinfromation där man får veta exakt vad all McDonaldsmat och Coca Cola gör med kroppen.

Jag tycker att det måste finnas något bättre sätt än att få alla att se ut som Nicole Richie genom alla modemagasin och artiklar om kändisdieter. Jag vet inte hur man ska få människor att bli mer hälsosamma, men någon hetsbantning kan ju inte vara rätt i alla fall. Jag tycker det är fel med det storleksidealet som finns just nu, men jag har tyvärr inte möjlighet att förändra världen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback