Burberry

image493

Thomas Burberry öppnade vid 21 års ålder en liten klädaffär 1856. Materialet gabardin som Burberry utvecklat introducerades 1880. År 1901 fick man för första gången se det kända
riddarmärket tillsammans med texten Prorsum som betyder frammåt. 1914 föddes trench coaten då officerer skulle ha nya kappor. Sex år senare introducerades det rutiga mönstret, ett registrerat varumärke,  som fodertyg i trench coaten. 1955 och 1989 belönades Burberry av drottning Elizabeth II och Prinsen av Wales med en kunglig garanti. År 2006 firade Burberry 150 år.


Burberry är ett märke som jag lite har bortsett ifrån och det har inte intresserat mig alls, då jag inte har gillat mönstret, men nu har jag mer och mer insett hur fint och stilrent rutorna faktiskt är. Jag skulle mer än gärna vilja ha en Burberry trench. Innan jag lyckas hitta dom där ca 10 000 kronorna att köpa trenchen för så skulle jag gärna vilja ha en halsduk, ett paraply och en blus. Blusen är jag nykär i. Jag bara älskar rutmönstret i slutet på ärmarna och på insidan av kragen. Jag har letat länge efter en vit blus och den här känns så rätt.

Bild: Burberry

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback